کد مطلب:280116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

مهدی از دیدگاه پیامبر اکرم
«الذی یأخذ بحق الله و بكل حق هولنا»

«مهدی (علیه السلام) كسی است كمه حق خدا را باز می ستاند و همه ی حقوق ما را باز می ستاند».

(رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم) [1] .

مهدی (علیه السلام) آن دست انتقام خداوندی، همه ی حقوق ضایع شده را باز می ستاند، حقوق خداوندی را باز می ستاند، تعالیم فراموش شده را احیاء می كند، قوانین لگد مال شده را زنده می سازد. همه ی حقوق تضییع شده ی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را باز می ستاند و هر كجا خون به ناحق ریخته ای از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم باشد، انتقامش را به فرمان خدا می گیرد. انتقام خون امام حسین علیه السلام و دیگر شهیدان پاكی كه پروانه وار در گرداگرد شمع وجود امام حسین علیه السلام، مظلومانه به شهادت رسیدند از امویان خونخوار می گیرد و همه ی خونهایی را كه به ناحق از هابیلیان در راستای تاریخ ریخته شده، از قابیلیان می گیرد، كه او دست



[ صفحه 78]



انتقام خدا در روی زمین است. چنانكه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه ی معروف خود را در روز غدیر خم در برابر 120 هزار نفر از اصحاب در سرزمین «غدیر خم» می فرماید:

«معاشر الناس! امنوا بالله و رسوله و النور الذی انزل معه من قبل ان نطمس وجوها فنردها علی ادبارها».

«معاشر الناس! النور من الله عزوجل فی مسلوك ثم فی علی ثم فی النسل منه الی القائم المهدی الذی یأخذ بحق الله و بكل حق هولنا».

- «ای گروه مردمان! به خدا و رسول خدا و نوری كه همراه او نازل شده ایمان بیاورید، پیش از آنكه صورتهایی را واژگون كرده به طرف پشت بازگردانیمشان». [2] .

- «ای گروه مردمان! آن نور خدای تبارك و تعالی در من قرار گرفته، سپس در وجود علی (علیه السلام) قرار گرفته، و پس از او در نسل او تا «قائم مهدی» كه حق خدا را بازستاند و همه ی حقوق از دست رفته ی ما را باز ستاند». [3] .

و اینك به فرازهایی از خطبه ی بسیار ارزنده ی فصیح ترین و بلیغ ترین انسان روی زمین، حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم در خجسته روز عید سعید غدیر، در حجة الوداع و در سرزمین غدیر خم (جحفه) توجه فرمائید:

1- ألا و ان خاتم الأوصیاء منا القائم المهدی».

- «آگاه باشید كه خاتم اوصیاء مهدی قائم (علیه السلام) از ماست».



[ صفحه 79]



2- «الا انه الظاهر علی الدین كله».

- «آگاه باشید كه او بر همه ی ادیان پیروز می شود».

3- «الا انه المنتقم من الظالمین».

-«آگاه باشید كه او انتقامگر از ستمگران است».

4- «الا انه فاتح الحصون و هادمها».

-«آگاه باشید كه او گشاینده و در هم كوبنده ی مرزهاست».

5- «الا انه قاتل كل قبیلة من اهل الشرك».

-«آگاه باشید كه او كشنده ی هر تیره ای از مشركان است».

6-«الا انه مدرك كل ثار لاولیاء الله عزوجل».

- «آگاه باشید كه او خونخواه خون همه ی بندگان صالح خداست».

7- «الا انه الغراف من البحر العمیق».

-«آگاه باشید كه او نهری خروشان از اقیانوسی بیكران است».

8- «الا انه ناصر دین الله عزوجل».

-«آگاه باشید كه او یاور دین خدای تبارك و تعالی است.».

9- «الا انه یسم كل ذی فضل بفضله و كل ذی جهل بجهله».

- «آگاه باشید كه او هر دانشمندی را به دانش و هر نادانی را به نادانی می شناسد».

10- «الا انه خیرة الله و مختاره».

-«آگاه باشید كه او برگزیده و انتخاب شده ی خداست».

11- «الا انه وارث كل علم و المحیط به».

-«آگاه باشید كه او وارث هر دانش، و در برگیرنده ی آنست».

12- «الا انه هو المخبر عن ربه المنبه بامر ایمانه».

-«آگاه باشید كه او آنچه بگوید از پروردگارش می گوید و به امر ایمان هشدار می دهد».



[ صفحه 80]



13-«الا انه الرشید السدید».

-«آگاه باشید كه او رشید و كامل و نیرومند و متین است».

14- «الا انه المفوض الیه».

-«آگاه باشید كه فرمانروایی جهان هستی به او واگذار شده است».

15- «الا انه قد بشر به من سلف من یدیه».

- «آگاه باشید كه هر كس (از پیامبران و امامان) پیش از او بودند، نوید او را داده اند».

16- «الا انه الباقی حجة و لا حق الا معه و لا نور الا عنده».

-«آگاه باشید كه او تنها حجت بازمانده است و بعد از او حجتی نیست، حقی جز با او، و نوری جز در پیش او نیست».

17- الا انه لا غالب له و لا منصور علیه».

-«آگاه باشید كه احدی بر او چیره نیست و كسی او را شكست ندهد».

18- «الا انه ولی الله فی ارضه و حكمه فی خلقه و امینه فی سره و علانیته».

-«آگاه باشید كه او ولی خدا در روی زمین، و داور او در میان مردم، و امین او در آشكار و نهان است». [4] .

و بدینگونه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر خم، كه روز اعلام امامت امیرمومنان علی علیه السلام است، پرده از برنامه ی جهانی حضرت بقیة الله ارواحنا فداه برداشته از پیاده شدن تعالیم عالیه ی اسلام به دست آن حضرت، در هم ریختن مرزهای جغرافیایی و تشكیل حكومت واحد جهانی، ویرانگری كاخهای ظلم و استبداد، خوانخواهی



[ صفحه 81]



خونهای به ناحق ریخته در راستای تاریخ، و دیگر گامهای برجسته ای كه توسط آن یكتا رهبر و تنها سرور برداشته خواهد شد، سخن گفته است. [5] .

نگارنده معتقد است همین فرازهای یاد شده از خطبه ی غرای رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز عید سعید غدیر، و در برابر 120 هزار مستمع، برای شناخت اجمالی برنامه های جهانی، و شخصیت والای قبله ی موعود و كعبه ی مقصود حضرت بقیة الله ارواحنا فداه كافی است، ولی برای آرامش بیشتر دلهای دوستان، و كشش بیشتر قلبهای عاشقان، و استواری بیشتر گامهای رهروان راه تو، و انس بیشتر شیفتگان كوی او، روایات دیگری از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را در این رابطه، زینت صفحات كتاب قرار می دهیم:

19- «لو لا الحجة لساخت الارض باهلها».

-«اگر یك لحظه حجت خدا در روی زمین نباشد، زمین ساكنانش را در كام خود فرو می برد». [6] .

طبق این روایت و دهها روایت دیگری كه به این مضمون از معصومین علیهم السلام رسیده است، امام علیه السلام علت غائی آفرینش است و اگر یك لحظه در روی زمین نباشد، همه ی موجودات جهان هستی محكوم به فنا می باشند، و رمز بقای جهان و تداوم گردش زمین و زمان در عصر ما وجود اقدس حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء می باشد. [7] .



[ صفحه 82]



و اینك روایاتی چند از كتب اهل سنت:

20- «لا تذهب الدنیا حتی یملك العرب رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی».

-«دنیا سپری نمی شود، تا مردی از اهل بیت من كه همنام با من است زمام امور عرب را به دست بگیرد». [8] .

21- «لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلك الیوم، حتی یلی رجل من اهل بیتی، یوطی اسمه اسمی».

-«اگر از عمر دنیا جز یك روز نمانده باشد، خداوند آن را به قدری طولانی می گرداند، كه مردی از اهل بیت من و همنام با من به فرمانروایی جهان برسد». [9] .

22- «لا تقوم الساعة حتی یلی رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی».

- «رستاخیز به پا نمی شود، تا هنگامی كه مردی از اهل بیت من كه همنام با من است، فرمانروا شود». [10] .

23- «لاتنقضی الأیام و لا یذهب الدهر، حتی یملك العرب رجل من اهل بیتی، اسمه یواطی اسمی».

-«روزها سپری نمی شود و روزگار به پایان نمی رسد، تا اینكه مردی از اهل بیت من و همنام با من، فرمانروای عرب شود». [11] .

24- «یخرج رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی و خلقه خلقی فیملأها قسطا و عدلا».



[ صفحه 83]



-«مردی از اهل بیت من خارج می شود كه نامش هم نام من و خویش هم خوی منست، زمین را پر از عدل و داد می نماید». [12] .

25- «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلك الیوم حتی یبعث رجلا من ولدی، اسمه اسمی».

-«اگر از عمر دنیا به جز یك روز باقی نباشد، خداوند آن روز را طولانی سازد و مردی ازتبار من و همنام با من برمی انگیزاند».

سلمان پرسید: از كدامین فرزندت؟ ای رسول خدا! فرمود: «از این پسرم». و با دست مباركش به شانه ی امام حسین علیه السلام زد. [13] .

26- «یلتفت المهدی و قد نزل عیسی بن مریم (علیه السلام) كانما یقطر من شعره الماء، فیقول المهدی: تقدم صل بالناس، فیقول: انما اقیمت الصلاة لك، فیصلی خلف رجل من ولدی».

-«حضرت مهدی (علیه السلام) متوجه می شود و می بیند كه حضرت عیسی (علیه السلام) فرود آمده است، گوئی از موی مباركش قطرات آب فرو می ریزد. حضرت مهدی (علیه السلام) می فرماید:جلو بیا و با مردم نماز بخوان. حضرت عیسی (علیه السلام) می فرماید: نماز برای تو اقامه شده است. آنگاه حضرت عیسی (علیه السلام) پشت سر مردی از فرزندان من نماز می خواند». [14] .

27- «منا الذی یصلی عیسی بن مریم (علیه السلام) خلفه».

-«آنكه عیسی بن مریم (علیه السلام) پشت سرش نماز می خواند، از ماست». [15] .

28- «لا تقوم الساعة حتی یملك رجل من اهل بیتی، یفتح



[ صفحه 84]



القسطنطینیة و جبل الدیلم. و لو لم یبق الا یوم لطول الله ذلك الیوم حتی یفتحهما».

-«قیامت بر پا نمی شود، تا مردی از اهل بیت من به پادشاهی برسد، و قسطنطنیه (استانبول) و كوههای دیلم را فتح كند. اگر از عمر جهان جز یك روز باقی نباشد، خداوند آن را به قدری طولانی كند كه آنها را فتح نماید». [16] .

29- «لن تهلك امة انا فی اولها و عیسی فی اخرها و المهدی (علیه السلام) فی وسطها».

-«هرگز هلاك نمی شود امتی كه من در اول آن، عیسی (علیه السلام) در آخر آن، و مهدی (علیه السلام) در وسط آن باشد». [17] .

30- «المهدی (علیه السلام) طاووس اهل الجنة».

-«مهدی (علیه السلام) طاووس اهل بهشت است». [18] .

31- «یكون من بعدی اثنا عشر امیرا».

-«پس از من دوازده امیر خواهد بود».

جابر بن سمره می گوید: سپس وجود مقدس خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم چیزی فرمود كه من متوجه نشدم. از پشت سری پرسیدم كه حضرت چه فرمود؟! گفت: فرمود:«كلهم من قریش»: «همه ی آنها از قریش است». [19] .

و در پایان این بخش به روایاتی چند از رسول اكرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از طریق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توجه فرمائید:



[ صفحه 85]



32- «الأئمة بعدی اثنا عشر، اولهم انت یا علی و اخرهم القائم الذی یفتح الله عزوجل علی یدیه مشارق الأرض و مغاربها».

-«امامها و پیشواها پس از من دوازده تن می باشند كه اولی آنها تو هستی ای علی! (علیه السلام) و آخر آنها، آن قائمی است كه خداوند به دست او شرق و غرب جهان را فتح خواهد فرمود». [20] .

33-«ان الله اختار من الأیام یوم الجمعة، و من اللیالی لیلة القدر و من الشهور شهر رمضان، و اختارنی من الرسل و اختار منی علیا، و اختار من علی الحسن و الحسین، و اختار منهما تسعة تاسعهم قائمهم، و هو ظاهرهم و هو باطنهم».

- «خدای تبارك و تعالی از روزها روز جمعه را برگزید، و از شبها شب قدر، و از ماهها ماه رمضان را برگزید، و مرا از میان پیامبران برگزید، و علی (علیه السلام) را ازمن، و حسن و حسین را از علی (علیه السلام) برگزید، و از حسن و حسین نه تن (پیشوا) برگزید كه نهمین آنها «قائم» آنهاست (علیه السلام)، كه ظاهر و باطن آنان است». [21] .

34-«ان المهدی (علیه السلام) من عترتی، من اهل بیتی، یخرج فی آخر الزمان تنزل له السماء قطرها و تخرج له الأرض بذرها، فیملا الأرض عدلا و قسطا كما ملأها القوم ظلما و جورا».

-«مهدی (علیه السلام) از عترت و اهل بیت من است، در آخر الزمان ظاهر می شود، آسمان باران رحمتش را فرو می ریزد و زمین گیاه خود را بیرون می فرستد. زمین را پر از عدل و داد كند، چنانكه مردم آن را از جور و ستم پر كرده اند». [22] .

35- «...التاسع منهم قائم اهل بیتی، و مهدی امتی، اشبه الناس بی



[ صفحه 86]



فی شمائله و اقواله و افعاله، یظهر بعد غیبة طویلة و خیرة مضلة، فیعلن امرالله، و یظهر دین الله جل و عز، یوید بنصرالله، و ینصر بملائكة الله، فیملأ الأرض قسطا و عدلا، كما ملئت جورا و ظلما».

-«... نهمین آنها قائم اهل بیت من، و مهدی امت من است، كه در رفتار، گفتار و كردار شبیه ترین مردم است به من، پس از یك غیبت طولانی و سرگردانی سردرگمی، ظاهر می شود و امر خدا را آشكار می كند و دین خدا را ظاهر می سازد. با نصرت خدا تأیید می شود و با پشتیبانی فرشتگان تقویت می گردد. زمین را پر از عدالت و برابری می كند، پس از آنكه با ستم و نابرابری پر شده باشد». [23] .

36- «المهدی من عترتی من ولد فاطمة».

- «مهدی (علیه السلام) از عترت من، از اولاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است». [24] .

37- «الا و نحن بنو عبدالمطلب سادة اهل الجنة انا وعلی و جعفر و حمزة و الحسن و الحسین و فاطمة و المهدی (علیه السلام)».

- «آگاه باشید كه ما فرزندان عبدالمطلب: من و علی و جعفر و حمزه و حسن و حسین و فاطمه و مهدی، (سلام الله علیهم) سروران اهل بهشتیم». [25] .

38- «و منا مهدی هذه الامة، له غیبته موسی و بهاء عیسی و حلم داوود و صبر ایوب».

-«مهدی این امت از ماست، كه غیبت موسی، عظمت عیسی، بردباری داود، و شكیبائی ایوب را یك جا دارد». [26] .



[ صفحه 87]



39- «یخرج المهدی و علی رأسه غمامة فیها ملك ینادی هذا خلیفة الله المهدی، فاتبعوه».

-«مهدی (علیه السلام) ظاهر می شود، در بالای سر او ابری خواهد بود كه فرشته ای از میان آن بانگ برمی آورد: این خلیفه ی خدا «مهدی» است، از او پیروی كنید». [27] .

40- «و اختارمن صلبك یا حسین تسعة أئمة، تاسعهم قائمهم، و كلهم فی الفضل عند الله سواء».

-«ای حسین! از نسل تو نه امام برگزید كه نهمین آنها، قائم آنهاست، كه مقام آنها در نزد خداوند برابر است». [28] .



[ صفحه 91]




[1] بحارالانوار، ج 37 ص 211.

[2] اشاره به آيه هاي: 157 اعراف، 8 تغابن و 47 نساء.

[3] بحارالانوار، ج 37 ص 211.

[4] بحارالانوار، ج 37 ص 213.

[5] متن كامل خطبه ي گرانقدر رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم را در كتاب پرارج «مدينة البلاغة» تأليف: آية الله حاج شسخ موسي زنجاني (طاب ثراه) مطالعه فرماييد. (ج 1 ص 248-213).

[6] علامه ي مجلسي 118 حديث به اين مضمون در بحارالانوار، ج 37 ص 56 -1 نقل كرده است.

[7] در مورد نقش امام مان ارواحنا فداه در جهان هستي رجوع شود به «او خواهد آمد» ص 26-15.

[8] سنن ترمذي، ج 4 ص 505، حديث شماره 2230.

[9] سنن ترمذي، ج 4 ص 505، حديث شماره 2231.

[10] مسند احمد حنبل، ج 3 ص 376.

[11] مسند احمد حنبل، ج 3 ص 376.

[12] عقدالدرر، ص 31.

[13] ذخائر العقبي، ص 136.

[14] الصواعق المحرقة ص 98 و عقدالدرر، ص 17.

[15] عقد الدرر، ص 25.

[16] البيان، گنجي شافعي، ص 141.

[17] البيان، گنجي شافعي، ص 127 و عقد الدرر، ص 146.

[18] عقد الدرر،ص 148.

[19] سنن ترمذي، ج 4 ص 501.

[20] كمال الدين، ص 282.

[21] اثبات الوصية، ص 225.

[22] بحارالانوار، ج 51 ص 74.

[23] كمال الدين، ص 257.

[24] غيبت شيخ طوسي، ص 115.

[25] سليم بن قيس، ص 245.

[26] كفاية الاثر، ص 43.

[27] الزام الناصب، ج 1 ص 163.

[28] منتخب الاثر، ص 93.